Deskundig
Veel ervaring
Gespecialiseerd
Geavanceerde materialen
Duurzaam
Kwaliteit
Contact

Aluminium bewerken

Aluminium is een veel gebruikt materiaal voor allerlei toepassingen. We vinden het van kaarsenhouders en inpakfolie tot vliegtuig onderdelen en grote constructies. Het is licht, sterk, corrosiebestendig, makkelijk te bewerken en goed verkrijgbaar.

Over het algemeen is het bewerken ervan ook geen probleem, maar als je het bewerkt heb je wel smeer- en koelmiddelen nodig. En daar wil ik het eens over hebben.

Waarom smeren en koelen?

Omdat aluminium zacht is laat het zich gemakkelijk bewerken maar het heeft wel de neiging om te gaan versmeren(versmelten) aan je snijkant. Hierdoor bouwt zich snel materiaal op aan de snijkant en wordt het snijgereedschap al gauw onbruikbaar. “Geen probleem” zou je zo zeggen, “Dan smeer je toch?” Inderdaad, veel machines die bewerken zijn uitgevoerd met een smeersysteem. Kijk je naar profielbewerking machine dan zien we vaak minimaal smering (Dat is smering door middel van geoliede lucht. of normale smering.

Wat je wel ziet is dat er vaak al een oppervlakte behandeling is geweest en daarom moet men na het bewerken de producten weer schoon maken. Dit is kostenverhogend en levertijd vertragend. Dus als dit kan worden uitgespaart dan scheelt dat tijd en geld.

Kan het zonder smering?

Deze vraag wordt ons vaak gesteld. En eigenlijk door de jaren heen steeds weer. Veel mensen realiseren zich dat koelen en smeren duur is, extra tijd neemt maar ook noodzakelijk is. Toen er recent iemand bij mij kwam met de vraag : “heb je geen smeermiddel dat geen residu geeft?” deed ik een voorstel om met een speciale lijn frezen van ons te frezen. We hebben testen uitgevoerd met frezen die geschikt zijn voor het droog frezen van aluminium. Bij de testen bleek dat de standtijd van de gereedschappen net zo lang of zelfs langer was dan met smering. De keus was snel gemaakt.
Nu hebben we alle bewerkingen omgezet naar frezen zonder smering. En niet alleen dat. We hebben ook het proces verder geoptimaliseerd, zodat er kortere bewerkingstijden zijn. Het frees proces is stiller geworden en de gereedschapskosten zijn lager.

Geldt dit voor alle processen?

Wij hebben tot nu toe vooral op zachtere, dunwandige materialen gefreesd en geboord. Je moet denken aan profielen en platen.

Een heel andere toepassing vinden we in de vliegtuigbouw of matrijzen en mallenproductie. Dit zijn andere soorten aluminium en vaak grotere spaanvolumes. Hier spelen andere factoren zoals spaanafvoer en meer warmteopbouw een grotere rol. Dit soort bewerkingen moeten we dan ook anders benaderen. Ik kom hier in een ander blog op terug.

Joop Lahm

About the author

Leave a Reply

Meest recente berichten