Gatbewerking

Lees hier over de verschillende vormen van gatbewerking zoals boren, tappen en ruimen.

Wat is gatbewerking?

Gatbewerking is de verzamelnaam voor boren, kotteren, ruimen en schroefdraadbewerking.

Boren is het maken van het gat zelf. Dit is vaak als voorbereidende bewerking voor de andere bewerkingen.

Kotteren en ruimen is het aan de maat maken van een gemaakt gat, meestal wordt er een 10e millimeter opengelaten voor de echte maat, en word deze laatste 10e millimeter weggehaald met het kotteren of ruimen. Kotteren gaat op grotere schaal, met vaak opbouwbare systemen en verwisselbare en instelbare koppen. Ruimen gaat vaak om kleinere gaten met vaste gereedschappen uit één stuk.

Schroefdraadbewerking heeft meerdere technieken: snijtappen, roltappen of draadfrezen.

Lees hieronder meer over de verschillende gatbewerkingen.

Boren

Boren kan soms makkelijk lijken, maar is lang niet altijd zo simpel. Bij het boren is het belangrijk de goede parameters in te voeren, en natuurlijk om een geschikte boor te kiezen voor het te boren materiaal. Bij het boren gaat het om een draaiend gereedschap dat alleen in axiale richting bewogen wordt.

Om het juiste gereedschap te kiezen kijken we naar verschillende factoren.

Zo is het belangrijk te kijken naar de diepte die men wil boren, het materiaal dat men wil bewerken en de machine waarop bewerkt word.

Op basis van die gegevens baseren we welke hoek de punt van de boor moet hebben, of we een eventuele coating nodig hebben, welke lengte de boor moet hebben, en van welk materiaal de boor gemaakt moet zijn. Het is begrijpelijk dat een handboormachine een andere boor nodig heeft dan een geavanceerd bewerkingscentrum.

Ook een soort boren is vloeiboren voor dun materiaal. Hierbij draait een hardmetalen boor zonder spaanhoeken onder druk het materiaal in. Het wordt zo warm dat het staal gaat vloeien. deze video laat zien hoe het in zijn werk gaat.

Bij al deze bewerkingen is kostprijs van belang. Onze ondersteuning zorgt ervoor dat het juiste gereedschap optimaal kan worden ingezet.

Bekijk video

Ruimen en kotteren

Met ruimen en kotteren worden kritische toleranties gewaarborgd. Bijvoorbeeld in de lucht- en ruimtevaart, waar het product enorme krachten en temperatuurwisselingen krijgt te verduren is het van groot belang dat de maten zo precies mogelijk worden aangehouden. In de automobielindustrie en machinebouw is de juiste passing bepalend voor de werking en de levensduur van de auto of de machine. Ruimen en kotteren houdt hetzelfde in, maar ruimen is de kleinere gatmaten en gaat uit een gereedschap uit één stuk. Kotteren is vaak met een grotere kop die verstelbaar is, waar ook de verschillende snijplaatjes verwisseld kunnen worden voor een langere levensduur.

Schroefdraadbewerking

Bij schroefdraadbewerking denken we natuurlijk ten eerste aan snijtappen. Vooral in kleinere maten is het belangrijk de goede krachten op de tap los te laten, anders kan hij zomaar breken. Omdat tappen meestal een van de laatste bewerkingen is kost het veel tijd en geld om een nieuw product te maken, of de tap eruit te halen. Dan is er natuurlijk altijd het alternatief van draadfrezen. Met draadfrezen freest men de schroefdraad in plaats van het te tappen, hiermee heeft men een betere spaanbeheersing.

Ook kan men roltappen om geen spanen te hebben. Hierbij is het natuurlijk van belang het juiste tapvet te gebruiken omdat er veel wrijving is en de temperaturen hoog liggen. Soms wil men een getapt gat in een holle buis. Dan kan men vloeiboren, waardoor de hoeveelheid materiaal om in te tappen meer wordt, waardoor er natuurlijk een sterkere verbinding ontstaat. Bij voorkeur zal men roltappen voor een sterkere schroefdraad en behoud van sterkte.

De keuze van een tap wordt gemaakt op grond van het gat waarin de schroefdraad moet komen. Doorlopend of blind, diep of kort vragen allemaal om een andere geometrie. Het materiaal waarin getapt of gefreesd wordt, bepaalt ook de geometrie en het materiaal waar de tap van gemaakt is.

Neem contact op

Wat is gatbewerking?

Gatbewerking is de verzamelnaam voor boren, kotteren, ruimen en schroefdraadbewerking.

Boren is het maken van het gat zelf vaak als voorbereidende bewerking voor de andere bewerkingen.

kotteren en ruimen is het aan de maat maken van een gemaakt gat, meestal word er een 10e milimeter opengelaten voor de echte maat, en word deze laatste 10e milimeter weggehaald met het kotteren of ruimen. Kotteren is op grotere schaal, met vaak opbouwbare systemen en verwisselbare en instelbare koppen. Ruimen gaat vaak om kleinere gaten met vaste gereedschappen uit één stuk.

Schroefdraadbewerking heeft meerdere technieken: snijtappen, roltappen of draadfrezen.

lees hieronder meer over de verschillende gatbewerkingen.

Boren

Boren kan soms makkelijk lijken, maar is lang niet altijd zo simpel. Bij het boren is het belangrijk de goede parameters in te voeren, en natuurlijk om een geschikte boor te kiezen voor het te boren materiaal. Bij het boren gaat het om een draaiend gereedschap dat alleen in axiale richting bewogen wordt.

Om het juiste gereedschap te kiezen kijken we naar verschillende factoren.

Zo is het belangrijk te kijken naar de diepte die men wil boren, het materiaal dat men wil bewerken en de machine waarop bewerkt word.

Op basis van die gegevens baseren we welke hoek de punt van de boor moet hebben, of we een eventuele coating nodig hebben, welke lengte de boor moet hebben, en van welk materiaal de boor gemaakt moet zijn. Het is begrijpelijk dat een handboormachine een andere boor nodig heeft dan een geavanceerd bewerkingscentrum.

Ook een soort boren is vloeiboren voor dun materiaal. Hierbij draait een hardmetalen boor zonder spaanhoeken onder druk het materiaal in. Het wordt zo warm dat het staal gaat vloeien. deze video laat zien hoe het in zijn werk gaat.

Bij al deze bewerkingen is kostprijs van belang. Onze ondersteuning zorgt ervoor dat het juiste gereedschap optimaal kan worden ingezet.

Bekijk video

Ruimen en kotteren

Met ruimen en kotteren worden kritische toleranties gewaarborgd. Bijvoorbeeld in de lucht- en ruimtevaart, waar het product enorme krachten en temperatuurwisselingen krijgt te verduren is het van groot belang dat de maten zo precies mogelijk worden aangehouden. In de automobielindustrie en machinebouw is de juiste passing bepalend voor de werking en de levensduur van de auto of de machine. Ruimen en kotteren houdt hetzelfde in, maar ruimen is de kleinere gatmaten en gaat uit een gereedschap uit één stuk. Kotteren is vaak met een grotere kop die verstelbaar is, waar ook de verschillende snijplaatjes verwisseld kunnen worden voor een langere levensduur.

Schroefdraadbewerking

Bij schroefdraadbewerking denken we natuurlijk ten eerste aan snijtappen. Vooral in kleinere maten is het belangrijk de goede krachten op de tap los te laten, anders kan hij zomaar breken. Omdat tappen meestal een van de laatste bewerkingen is kost het veel tijd en geld om een nieuw product te maken, of de tap eruit te halen. Dan is er natuurlijk altijd het alternatief van draadfrezen. Met draadfrezen freest men de schroefdraad in plaats van het te tappen, hiermee heeft men een betere spaanbeheersing.

Ook kan men roltappen om geen spanen te hebben. Hierbij is het natuurlijk van belang het juiste tapvet te gebruiken omdat er veel wrijving is en de temperaturen hoog liggen. Soms wil men een getapt gat in een holle buis. Dan kan men vloeiboren, waardoor de hoeveelheid materiaal om in te tappen meer wordt, waardoor er natuurlijk een sterkere verbinding ontstaat. Bij voorkeur zal men roltappen voor een sterkere schroefdraad en behoud van sterkte.

De keuze van een tap wordt gemaakt op grond van het gat waarin de schroefdraad moet komen. Doorlopend of blind, diep of kort vragen allemaal om een andere geometrie. Het materiaal waarin getapt of gefreesd wordt, bepaalt ook de geometrie en het materiaal waar de tap van gemaakt is.

Neem contact op