Lucht en ruimtevaartindustrie
In de lucht en ruimtevaart zijn er veel speciale en lichtgewicht materialen. Er worden constant nieuwe materialen ontwikkeld. Wij volgen deze ontwikkelingen op de voet om onze klanten zo goed mogelijk bij te staan.
Wat is belangrijk binnen deze branche?
Licht en sterk
In de lucht- en ruimtevaart wordt alles gedaan om gewichtsbesparing te realiseren. Toch wil men niet afdoen aan kwaliteit en eigenschappen. Een eerste materiaal dat bij deze woorden naar voren komt is natuurlijk aluminium. Door het lichte gewicht van dit materiaal word het breed ingezet in veel branches, en zo ook in de lucht- en ruimtevaart. Maar naast aluminium hebben we vezelversterkte materialen die bestaan uit verschillende vezels en verschillende kunststoffen. Deze materialen zorgen elke dag voor nieuwe uitdagingen. De markt blijft hier constant veranderen, en daarmee ook de uitdaging om maatvaste en goede bewerkingen te realiseren. Naast dit alles hebben we de verschillende sandwich constructies met papier, aluminium en Nomex honingraat patronen. Vaak worden al deze materialen gecombineerd, en dat maakt de bewerking een extra uitdaging.
Hittebestendigheid
Naast de verschillende kunststoffen en vezelversterkte materialen zien we ook veel metalen in deze industrie. Vooral voor de motoren wordt vaak titaan en verschillende nikkellegeringen gebruikt. Deze metalen zijn hittebestendig, waardoor ze lang goed blijven onder hoge temperatuur. Dit brengt wel een eigen uitdaging mee voor de bewerking. En ook hier is het maatvast werken een must. Kortom, in de zogenoemde “advanced materials” zijn we thuis, en we blijven de ontwikkelingen op de voet volgen.
Procesbetrouwbaarheid
Wat vooral belangrijk is bij de bewerkingen in de lucht- en ruimtevaart is procesbetrouwbaarheid. Ten eerste natuurlijk dat de bewerking maatvast en goed gebeurt, omdat nabewerking met de hand altijd een ander resultaat geeft. Ten tweede is het belangrijk dat bijvoorbeeld gaten altijd dezelfde maat hebben. Een groot risico bij deze branche is afkeur. Omdat er veel exotische en dure materialen gebruikt worden, willen we afkeur voorkomen om de kosten laag te houden. Een ander punt is dat in deze branche er geen besparingen worden gedaan in kosten, dus alleen het beste resultaat is goed genoeg.
Wat is belangrijk binnen deze branche?
Licht en sterk
In de lucht- en ruimtevaart word alles gedaan om gewichtsbesparing te realiseren. Toch wil men niet afdoen aan kwaliteit en eigenschappen. Een eerste materiaal dat bij deze woorden naar voren komt is natuurlijk aluminium. Door het lichte gewicht van dit materiaal word het breed ingezet in veel branches, en zo ook in de lucht- en ruimtevaart. Maar naast aluminium hebben we vezelversterkte materialen, met verschillende vezels en verschillende kunststoffen. Deze materialen presenteren elke dag nieuwe uitdagingen. De markt blijft hier constant veranderen, en daarmee ook de uitdagingen in maatvaste en goede bewerkingen. Naast dit alles hebben we de verschillende sandwich constructies met papier, aluminium en Nomex honingraat patronen. Vaak worden al deze materialen gecombineerd, en dat maakt de bewerking een extra uitdaging.
Hittebestendigheid
Naast de verschillende kunststoffen en vezelversterkte materialen zien we ook veel metalen in deze industrie. Vooral voor de motoren word vaak titaan en verschillende nikkellegeringen gebruikt. Deze metalen zijn hittebestendig, waardoor ze lang goed blijven onder hoge temperatuur. Dit brengt wel een eigen uitdaging mee voor de bewerking. En ook hier is het maatvast werken een must. Kortom, in de zogenoemde “advanced materials” zijn we thuis, en we blijven de ontwikkelingen op de voet volgen.
Procesbetrouwbaarheid
Wat vooral belangrijk is bij de bewerkingen in de lucht- en ruimtevaart is procesbetrouwbaarheid. Ten eerste natuurlijk dat de bewerking maatvast en goed gebeurt, omdat nabewerking met de hand altijd een ander resultaat geeft. Ten tweede is het belangrijk dat bijvoorbeeld gaten altijd dezelfde maat hebben. Een groot risico bij deze branche is afkeur. Omdat er veel exotische en dure materialen gebruikt worden, willen we afkeur voorkomen om de kosten laag te houden. Een ander punt is dat in deze branche er geen besparingen worden gedaan in kosten, dus alleen het beste resultaat is goed genoeg.